Κυριακή 30 Μαρτίου 2008

Funny Games U.S.


Σκηνοθεσία: Michael Haneke
Παραγωγής: UK / USA / France / Austria/ 2007
Διάρκεια: 107'

Αστεία παιχνίδια; Ή παιχνίδια που διαστέλλουν τα όρια της πιο εφιαλτικής φαντασίωσης μας; Ο Haneke 10 χρόνια μετά επιστρέφει κάνοντας την ίδια ταινία, πανομοιότυπη σεναριακά-ιδεολογικά-χωροταξικά-κινηματογραφικά-οντολογικά, δηλαδή ένα ακριβής ομοίωμα με τα Funny Games του 1997 με μοναδικό πρόσχημα την σύσταση της ταινίας στο Αμερικάνικο κοινό. Για αυτή την πολιτική θα αναφερθώ εκτενέστερα στο δεύτερο μέρος του κειμένου μου. Για αρχή θα πω κάποια πράγματα, που μάλλον αχρείαστα είναι για όσους έχουν δει την προ ετών ταινία.

Το Funny Games ως γνωστόν είναι μια ταινία για την βία. Κάθε μορφή βίας(σωματική, ψυχολογική, κοινωνική, εγκεφαλική) και την θέση του ατόμου απέναντι σε αυτή. Όχι απαραίτητα του ατόμου που την υφίσταται, αλλά και του καθένα που αποτελεί με την ύπαρξη του μέρος του κοινωνικού συνόλου. Αυτού του καθένα που δυνητικά μπορεί να υποστεί άμεσα την βία που ούτως ή άλλως την αποδέχεται εμμέσως. Μα κυριότερα αυτού του καθένα που πολύ παρταλιστικά αντιμετωπίζει την ζωή του και με την αδιαφορία του βάζει τα θεμέλια και επικυρώνει τις προϋποθέσεις για να ασκούνται από το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον πολλές και άλογες δυνάμεις βίας. Το Funny Games επίσης με αυτό το αναπόφευκτο της βίας, όπως εμβρόντητα το δηλώνει, και με το «λευκό-χειρουργικό» της μορφής του υποδηλώνει πως η βία περισσότερο απ' όλα βρίσκεται στα χέρια των δυνατών, των εξυψωμένων στο κοινωνικό βάραθρο, ακόμα και στο κράτος.

Για να τα πετύχει όλα αυτά η ταινία επιστρατεύει μια αντιπροσωπευτική οικογένεια(πατέρας-μητέρα-γιος) η οποία τελείως απροσδόκητα βρίσκεται υπό των ζυγό δυο συμβολικών ασπροφορεμένων φιγούρων οι οποίες επιδίδονται σε εφιαλτικά παιχνίδια βίας. Βία όχι μόνο ως προς την σοκαριστική σωματική της μορφή αλλά κυρίως προς την ψυχολογική. Οι φιγούρες αυτές στο εσωτερικό τους δε δείχνουν να διέπονται από καμία λογική ανθρώπινη δομή. Δεν είναι άνθρωποι. Είναι κάτι ανώτερο, κάτι άυλο, είναι ιδέα. Που παρά την παραπλανητική τους λευκή αμφίεση είναι έτοιμοι να σκορπίσουν το μαύρο, τον φόβο, τον πόνο και τον εφιάλτη στα τυχαία επιλεγμένα θύματα τους. Κάτι που ξέρει να κάνει τέλεια ο Haneke με αυτή την μινιμαλιστική ατμόσφαιρα που επιβάλλει η αριστοτεχνική κινηματογράφηση του.

Αλλά ας μιλήσουμε λίγο αναλυτικότερα και κριτικά για αυτή την κινηματογράφηση. Τα κύρια σημεία με τα οποία ξεδιπλώνεται η ιστορία. Ο Haneke και σε αυτή την ταινία παραχωρεί εξέχοντα ρόλο στο σημείο εκτός κάδρου. Ένα σημείο απομακρυσμένο από την σεναριακή δράση που υποδηλώνει κυρίως την θέση του καθημερινού ανθρώπου. Η βία εξελίσσεται τόσο κοντά του αλλά αυτός δεν δύναται να δράσει για να την σταματήσει.. Μια τέλεια παρομοίωση για την κλειστοκοσμική αλήθεια του καθένα. Επίσης αυτή η τεχνική μινιμαλιστικότητας που έχουμε συνηθίσει, είναι αυτή που δίνει τις πιο αγωνιώδης νότες του θρίλερ. Η βία υπάρχει, αλλά είναι αδιόρατη από την κάμερα όσο από τον καθημερινό άνθρωπο. Ο οποίος δυστυχώς είναι καταδικασμένος να βλέπει τηλεοπληκτικά τα αποτελέσματα της, όπως δηλώνει και η σκηνή του μόνου αιματηρού θανάτου. Δεύτερον τα κοντινά πλάνα είναι αυτά που επιτρέπουν την εξάπλωση μιας μεγάλης γκάμας συναισθημάτων όσο εναλλάσσονται τα πρόσωπα. Από την αρρωστημένη ψυχραιμία των θυτών ως τον ανεξέλεγκτο τρόμο, την καρτερική προσμονή, την μάταιη ελπίδα των θυμάτων. Αυτή η ψυχολογική έκφραση που κυρίαρχο ρόλο επωμίζεται στην ταινία, είναι νομίζω και το σημείο που δίνει μεγάλο βάθος στα δρώμενα. Γιατί οι ρόλοι είναι κάτι περισσότερο από τα πιόνια μιας σκακιέρας που αποσκοπεί σε κάτι συγκεκριμένο. Στην ταινία ο θεατής θα βρει και ένα πλήθος στοιχείων, αλληγορικών και καλά κρυμμένων, που υπαινίσσονται τις κύριες πηγές αυτής της νοσηρής αναπόφευκτης κατάστασης!

Μάλλον κάπου εδώ θα μπω στο δεύτερο κομμάτι του κειμένου μου. Τα ριμέικ των ταινιών συνήθως είναι κάτι που αδιάφορο με αφήνουν. Κυρίως γιατί τελευταίως παγιώνουν μια εμπορευματική πολιτική, εφάμιλλη με αυτή των σίκουελς, που αποσκοπούν στο άρμεγμα και το ξεχείλωμα της επιτυχίας της πρωταρχικής ταινίας. Ωστόσο θα ήθελα να ξεκαθαρίσω πως δεν θεωρώ τα ριμέικ αναίτια ύπαρξης. Ωστόσο προσδοκώ από αυτά την επαλήθευση του ορισμού και της θέσης που υπαγόρευε(ι) η γέννηση τους. Δηλαδή τα ριμέικ να αποσκοπούν στην ολοκληρωτική αναδημιουργία μιας ταινίας της υπάρχον φιλμογραφίας, με στόχο την τόνωση κάποιων "αχνών" πτυχών ή και την ολοκληρωτική μετατόπιση των νοητικών-δραματικών αξόνων της πρωτεύοντας ταινίας. Ενώ εννοείται πως αυτές οι διαδικασίες γίνονται με ειλικρινή σεβασμό ως προς το πρωταρχικό δημιούργημα.

Τώρα θα ήθελα να εστιάσω στο Funny Games το οποίο είναι μια αλλιώτικη περίπτωση. Εξ' αρχής μου κινείσαι το ενδιαφέρον πως ο αξιολάτρευτός Haneke αποφασίζει να κάνει κάτι ίσως ανεπανάληπτο και λειτουργικά δυσνόητο. Δηλαδή να κάνει το ριμέικ της ίδιας του της ταινίας 10 χρόνια μετά. Όμως τελικά οι υψηλές προσδοκίες μου πληγώθηκαν. Γιατί ο μεγάλος Αυστριακός έκανε ακριβώς την ίδια αριστουργηματική ταινία με μοναδικό σκοπό να την "πλασάρει" στο κοινό της Αμερικής. Κάτι που επιβεβαιώνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τα προηγούμενα εμπορικά κριτήρια! Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω πως ιδιαίτερα ευεργετική θεωρώ την εξάπλωση του σινεφίλ κόσμου στο ευρύτερο κοινό. Είναι κάτι πολύ επιθυμητό ο θεατής να γίνει περισσότερο "κινηματογραφοποιημένος" και από τρόφιμος της βιομηχανίας να εξελιχθεί σε έναν ανώτερο "κριτικά" θεατή. Άλλωστε και ο κινηματογράφος εκτός όλων των άλλων είναι μια ασχολία, για αυτούς που ασχολούνται μαζί του υπό οποιαδήποτε σκοπιά. Και από κάθε ασχολία την μεγαλύτερη ευχαρίστηση την αντλείς μόνο όταν έχεις τις βασικές γνώσεις. Ας παρομοιάσουμε για χάρη του κειμένου τον κινηματογράφο με το άθλημα της καλαθοσφαίρισης. Το μπάσκετ λοιπόν είναι ένα άθλημα ανοιχτό προς όλους, μπασκέτες υπάρχουν παντού. Όσο "θαυμαστό" και αν είναι το πρωταρχικό στάδιο γνωριμίας σου με αυτό, η εξέλιξη θεωρείται αναγκαία. Καμία ευχαρίστηση δεν αντλείς όταν συνεχίζεις να ντριμπλάρεις με τα δύο χέρια, κάνεις 100 σουτ για να βάλεις το ένα, δεν γνωρίζεις τους κανόνες κλπ επ' αορίστου χρόνου. Μετά λοιπόν από αυτή την πολύ γοητευτική γνωριμία σου έχεις ανάγκη μια ευρύτερη γνώση για να απολαύσεις το παιχνίδι σε ένα υψηλότερο επίπεδο. Γιατί στο καθετί που ενδιαφέρον παρουσιάζει για τον καθένα απαραίτητες είναι οι βασικές γνώσεις. Έτσι θεωρώ πως και στον κινηματογράφο είναι απαραίτητη μια εξέλιξη στον τρόπο που τον αντιμετωπίζουν οι θεατές. Αυτή η εξέλιξη ωστόσο δεν έχει πολλά περιθώρια πραγματοποίησης με την επανάληψη υπάρχον ταινιών σε ευρύτερα κοινά. Η μονή πιθανή πραγματοποίηση της, κατά την ταπεινή άποψη μου, είναι εφικτή με την εξάπλωση της βασικής κινηματογραφικής κουλτούρας!

Άνευ βαθμολογίας!

7 σχόλια:

ναυτίλος είπε...

Ο λόγος που αρνήθηκα να πάω να δω την ταινία είναι ακριβώς αυτός που αναπτύσσεις στην τελευταία παράγραφο . Είχα απολαύσει το έργο στην πρωτότυπη εκδοχή και προτίμησα να μείνω εκεί .Ωστόσο αν και τη θεωρώ πολύ καλή ταινία πιστεύω ότι το αριστούργημά του είναι ο "Κρυμμένος" ,που με είχε συγκλονίσει στην κυριολεξία και με ώθησε να δω πολλά πράγματα στη ζωή μου με τελείως διαφορετικό τρόπο...

kioy είπε...

Και μάλλον πολύ καλά έκανες φίλε ναυτίλε! Δεν νομίζω πως η ταινία θα είχε να σου προσφέρει κάτι περισσότερο. Το μόνο που αλλάζει είναι οι ηθοποιοί και οι "Αμερικάνοι" δεν έχουν να υποδείξουν κάτι περισσότερο αξιοσημείωτο σε σχέση με τους πρώτους! Ωστόσο αναμφισβήτητα πρόκειται για μια Πολύ ξεχωριστή ταινία που αξίζει να την δεις περισσότερο από δυο φορές, όπως αρκετές άλλες. Γιατί όμως σε επανέκδοση;

Για το Cache θα συμφων'ησω με τον ορισμό ως η καλύτερη αυτού του σπουδαίου δημιουργού. Και εμένα βαθύτατα με έχει σημαδέψει...Είδες τι μπορεί να σου κάνει ο κινηματογράφος;
Καλή βδομάδα και καλό μήνα φίλε μου, χαίρομαι πολύ που τα λέμε!

zubizabata είπε...

Πολύ καλό το κείμενό σου Kioy, συμφωνώ στα όσα λες.

Θεωρώ κι εγώ αχρείαστο το remake του Funny Games όπως συμφωνώ και με τους δυο σας για το Cache.

(και κάτι φιλικό και τελευταίο: Keep Up boy τα πας πολύ καλά τελευταία, τα κείμενα μ' αρέσουν όλο και περισσότερο)

mpoukatsas είπε...

Συμφωνώ και εγώ με τη σειρά μου με το κειμενό σου αγαπητέ kioy , όπως και με τους προλαλήσαντες. Θεωρώ θεμιτό μια ταινία να μπορεί να βρει όσο το δυνατό ευρύτερο κοινό, αλλά όχι με αυτο τον τρόπο που φανερώνει δημιουργική ακαμψία, καλλιτεχνική απολυτότητα (τόσο τέλεια έβρισκε ο Haneke την πρώτη ταινία ώστε να μην χρειαστεί να αλλάξει κανένα πλάνο;) και μια μάλλον άστοχη πολεμική, καθώς είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι θεατές που στοχεύει ο Haneke μάλλον ατάραχοι θα βγουν από την αίθουσα, αν ποτέ βρουν το δρόμο τους εκεί.
Δεν πρόκειται να δω την ταινία , όπως και δεν πρόκειται να ξαναδώ το πρωτότυπο, αν και το εκτιμώ ως άσκηση ύφους.

kioy είπε...

Να σαι καλά Θοδωρή για τα καλά σου λόγια! Ξέρεις η ιδέα πως έχω αναγνώστες που τόσο εκτιμάω με πεισμώνει να γίνομαι καλύτερος! Για μένα αλλά και για σας...

Συμφωνώ απολύτως μαζί σου φίλτατε mpoukatsa. Φαντάσου το βλέμμα του American glamour boy πως θα ξενερώνει σε κάθε σκηνή που η βία δεν "εκτονώνεται", πως θα νιώθει όταν τον αποκόβει από αυτήν και του στερεί την ψυχαγωγία! :)

theachilles είπε...

Εγώ δεν είμαι τόσο απόλυτος. Ναι, διαφώνησα και γω με την όλη τακτική του Haneke. Σίγουρα δεν υπήρχαν μόνο εμπορικά κριτήρια στην επιλογή του, ας μην ξεχνάμε τις προ δεκαπενταετίας δηλώσεις του ότι στόχος του είναι μια πολεμική εναντίον του αμερικανικού σινεμά. Και εδώ βρίσκει την αφορμή να παλέψει μέσα στην έδρα του αντιπάλου, με τον πρωταγωνιστή του Tarantino και την ηρωίδα του The Ring. Ενδιαφέρουσα η άποψη του Γιώργου (εσένα εννοώ Μπουκάτσα) για την απολυτότητα του καλλιτέχνη που εκφράζεται από το πλάνο προς πλάνο πιστό remake. Ωστόσο, ο Haneke δεν κάνει αφηγηματικό σινεμά, όσο και πολλές φορές αυτό αφήνει να εννοηθεί (και όχι τόσο εδώ, αναφέρομαι πιο πολύ στη Δασκάλα του Πιάνου και στον Κρυμμένο). Κάνει φιλοσοφικά δοκίμια, είναι ένα σινεμά δοκιμιακό και η σταθερότητα των θέσεών του μάλλον ως θετικό πρέπει να εκληφθεί.

Συγχαρητήρια Kioy για το κείμενο, εγώ όμως επιμένω να παροτρύνω όλους να δουν την ταινία. Δεν νομίζω ότι μετά το πρώτο πεντάλεπτο (και για όσο διαρκεί το φιλμ) θα σκέπτονται τις όποιες ενστάσεις τους - τις οποίες σε ένα βαθμό συμμερίζομαι και εγώ.

kioy είπε...

Νομίζω πως κανείς δεν μπορεί να σου φέρει αντιρήσεις Αχιλλέα μου με τον τρόπο που επιχειρηματολογείς τις θέσεις σου! Ωστόσο δεν καταλαβαίνω σε καμιά περίπτωση τον λόγο να κάνει την ίδια ταινία ακόμα και με τους ηθοποιούς που παραθέτει! Ας έκανε μια άλλη, άλλωστε προσωπικά τον θεωρώ έναν απ' τους σπουδαιότερους των καιρών μας και δε νομίζω πως οι θέσεις του εξαντλούνται
με την υπάρχον φιλμογραφία! Όσο για τον δοκιμιακό χαρακτήρα που προσδίδεις στο έργο του με βρίσκεις εντελώς σύμφωνο! Οι προσωπικές μου αντιρήσεις(φαντάζομαι και του Γιώργου) δεν είναι στην αφηγηματική εξέλιξη της ταινίας αλλά στην αναπαραστατική της οδό!

Ok, είναι ταινιάρα, κανείς δεν θα μετάνιωνε αν το έβλεπε, όμως γιατί να το ξαναδεί εφόσον μπορεί να ανατρέξει στην ταινία του 1997; Τι παραπάνω τελικά μπορεί να του προσθέσει;
Πολλούς φιλικούς χαιρετισμούς αγαπητέ Αχιλλέα!