Παρασκευή 14 Μαρτίου 2008

No Country for Old Men


Σκηνοθεσία: Ethan Coen-Joel Coen
Παραγωγής: USA/ 2007
Διάρκεια: 122'

Αν περιμένεις να δεις ένα western για τους μύθους της Άγριας Δύσης τότε διάλεξες λάθος ταινία. Το ποιητικό-αινιγματικό voice over που σηματοδοτεί την εκκίνηση της ταινίας πλάι στα χαοτικά κάδρα της ξερής φύσης είναι κατατοπιστικότατα. Οι θρύλοι έχουν πεθάνει, τώρα μόνο τα φαντάσματα τους γυρνοβολούν στους πρώην "δοξασμένους" τόπους. Αν πάλι περιμένεις να δεις ένα θρίλερ, τότε ίσως στο καλοτραβηγμένο ανθρωποκυνηγητό βρεις λίγη ικανοποίηση στις προσδοκίες σου! Τότε όμως θα έχεις χάσει την αλληγορία, τον μοναδικό τρόπο με τον οποίο οι Coen διαχειρίζονται την αφήγηση τους, και κατά τη γνώμη μου θα έχεις χάσει και την ταινία!

Τα πρόσωπα της ταινίας είναι τρία, συμβολικά βαλμένα για να διαχειριστούν την τριαδική φύση του χρόνου. Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Το serial killing tune της ταινίας ποτίζει με απαισιοδοξία το βλέμμα μας, μάλλον σε μια προσπάθεια των δημιουργών να ταυτίσουν τον κόσμο τους με αυτόν των θεατών. Σκοτεινές ατμόσφαιρες, ευφυέστατα αφηγηματικά τεχνάσματα και μια αποπνικτική ατμόσφαιρα τρέφουν το αιμοδιψή κοινό που κάθεται μάλλον άβολα στα άνετα καθίσματα της κινηματογραφικής αίθουσας. Η ταινία με αυτή την τριαδική καταγραφή του χρόνου δεν θα ενοχληθεί στο να αναπαραστήσει δίχως ελαφρυντικά την δομή της σύγχρονης κοινωνίας, να αμφισβητήσει τις βάσεις της, και να διακωμωδήσει το "Αμερικάνικο όνειρο". Κύριο όπλο, η κρυπτογραφημένη λεπτή ειρωνεία!

Αλλά ας ξεκινήσουμε με τα πρόσωπα, και συγκεκριμένα τον mr παρελθόν. Αυτός είναι ο σερίφης Ed που πολύ μεστά, με μια αθόρυβη δύναμη υποδύεται ο Tommy Lee Jones. Ο σερίφης είναι ένας ηλικιωμένος άνθρωπος. Ζει χωρίς πάθη την ζωή του κουβαλώντας πάνω του τα αρώματα μιας άλλης εποχής. Με το αρχικό voice over, μας γνωστοποιούνται οι απόψεις του. Βλέπει μια συνεχή αλλαγή στα πράγματα γύρω του, στον τρόπο που συμβαίνουν, και όλα μοιάζουν ακατανόητα στο μυαλό του. Αλλά δεν θυμώνει που είναι ξένος στη νέα τάξη πραγμάτων. Αποδέχεται πως το μέλλον είναι και θα είναι πάντα ένα μέρος που δεν μπορείς να προβλέψεις, μα κυριότερα ένας ακατανόητος μηχανισμός που δεν βρίσκεται σε ανθρώπινα χέρια. Κατέχοντας λοιπόν αυτή την ανθρώπινη σοφία(;) ζει ήσυχα την ζωή του αρκούμενος στα απαραίτητα, με ένα εσωτερικό διδακτισμό σε κάθε βήμα του. Έχει διαλέξει να μην αναλώνεται σε αχρείαστες ενέργειες, οι οποίες γεννώνται απ' την ματαιοδοξία των ανθρώπων και την υπερεκτιμημένη αντίληψη που έχουν για τον εαυτό τους, όπως μας δηλώνουν και κάποιοι λιγοστοί πληροφοριακοί διάλογοι. Όπως για παράδειγμα ο νεαρός συνάδελφος του. Οι περισσότεροι ήρωες ενισχύουν οπτικά τις απόψεις του σερίφη, οι οποίοι και κινηματογραφούνται με μια διακριτή ειρωνεία(όπως ρεσεψιονιστ, άνθρωποι τελωνίου, παρέα στα σύνορα, παιδιά στην σκηνή του ατυχήματος κλπ). Για μένα ο Ed είναι ο "θετικός" ήρωας στην ταινία των Coen, και την άποψη μου υπερενισχύουν τα γεγονότα πως κινηματογραφείται με σεβασμό, είναι αυτός στον οποίο ανήκουν κάποιοι διδακτικοί μονόλογοι(με κύριο θέμα την αποκάλυψη της ανθρώπινης ματαιοδοξίας και δείγματα κατανόησης του αλλόκοτου ως προς την έκφραση μέλλοντος), σε αυτόν ανήκει τόσο η αρχική ορθολογική σκηνή όσο και η τελική σουρεαλιστική και είναι ο μόνος που έχει βρεθεί στο ίδιο δωμάτιο με τον Bardem(μέλλον) χωρίς να γνωρίσει το θάνατο. Ίσως γιατί το μέλλον δε συναντάει το παρελθόν, αλλά επεμβαίνει μόνο στο συνοριακό του παρόν.

Σειρά έχει το παρόν. Το οποίο συμβολίζει ο Moss, ένας κυνηγός. Είναι έξυπνος, ειρωνικός αλλά και ματαιόδοξος, κινείται δηλαδή στα πλαίσια του αντιπροσωπευτικού σύγχρονου ανθρώπου. Ο Moss λοιπόν καθώς βρίσκεται για κυνήγι αντιλαμβάνεται πως στα γειτονικά μέρη έχει διαπραχθεί ένα φονικό μακελειό δεκάδων ατόμων. Ο λόγος, όπως αποδεικνύεται, ένα τρανό φορτίο ναρκωτικών και μια βαλίτσα παστωμένη με χαρτονομίσματα. Ο Moss, αν και καμία σχέση δεν έχει με τον υπόκοσμο, πιστεύει πως μπορεί να κάνει το περιεχόμενο της βαλίτσας δικό του. Αντιπροσωπευτικό δείγμα της κοινωνίας, και του Αμερικάνικου ονείρου, για μια καλύτερη ζωή ευελπιστεί στην αύξηση του εισοδήματος του με αβανταδόρικους και ξενικούς τρόπους. Εδώ είναι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση χαρακτηρολογικά με τον σερίφη. Ο Moss πιστεύει πως μπορεί να καθορίσει το μέλλον, υπερεκτιμά τις ικανότητες του και αποφασίζει να κρατήσει την βαλίτσα και να τα βάλει με όλους. Η πράξη του, να ανακατευτεί σε εντελώς άγνωστα χωράφια, σίγουρα δεν ξενίζει καθόλου τον θεατή. Καθώς είναι μια καθημερινή κερδοσκοπική στάση την οποία η δύναμη της συνήθειας έχει καταστήσει φυσιολογική. Όμως ο Moss τελικά θα έχει να αντιμετωπίσει αυτό το ακατανόητο μέλλον(Bardem) το οποίο είναι εκεί για να του δείξει αποστομωτικά πως άλλος είναι ο ρυθμιστής... Ενώ και η έμμεση συνάντηση Ed και Moss γίνεται μόνο αφ' ότου τα πάντα έχουν τελειώσει τονίζει ίσως και την αδυναμία του παρελθόντος να επέμβει δραστικά στο παρόν.

Το μέλλον πάλι ενσαρκώνει ο Chigurh, τον οποίο υποδύεται μοναδικά ο σκοτεινός Javier Bardem. Μια πολύ δυνατή ερμηνεία που επάξια ανταμείφτηκε με το oscar. Ο Chigurh είναι ένας άνθρωπος(;) που δεν μπορεί να περιγράφει με ανθρώπινες λέξεις. Σιωπηλός, εφιαλτικός, στυγερός, δυσνόητος μα το χειρότερο απ' όλα είναι πως φαίνεται να κουβαλάει πάνω του το γραφτό. Όλοι οι κινηματογραφημένοι φόνοι στην ταινία αντιστοιχούν σε αυτόν. Είναι ξεκάθαρο πως τα πάντα εξαρτώνται από αυτόν, είναι το στίγμα του προδιαγεγραμμένου, σε μια μάλλον μηδενιστική έκφραση του μέλλοντος, μια έκφραση γεμάτη απαισιοδοξία. Αν υιοθετήσουμε την άποψη πως το φυσιολογικό διαμορφώνεται απ' το συνηθισμένο, τότε ο Chirguh είναι εντελώς εξωπραγματικός. Είναι ακατανόητος, σύμφωνος με την ιδέα που έχει ο φιλήσυχος σερίφης για το μέλλον. Ο Chirguh λοιπόν μοιάζει να μην επικοινωνεί με τον κόσμο, και ο σκοπός της ζωής του να είναι μοναδικός. Η τιμωρία. Ένας άγγελος θανάτου, έτοιμος να αφαιρέσει την ζωή απ' τα ματαιόδοξα και αχάριστα πλάσματα που κατοικούν σε αυτόν τον κόσμο. Είναι το αδυσώπητο μέλλον που καθιστά κάθε γήινη ύπαρξη ως μελλοθάνατη. Τα τραύματα ωστόσο στο πόδι του δηλώνουν πως και ο ίδιος είναι φθαρτός. Ενώ το ανέκφραστο πρόσωπο του εμφανίζεται εμφανώς δακρυσμένο μπροστά στον "άδικο" θάνατο που ετοιμάζεται να διαπράξει εις βάρος της γυναίκας του Moss. Αυτή του η επικοινωνία με το περιβάλλον θα επαληθευτεί και λίγο αργότερα, όπου περιέργως παρακολουθεί στον καθρέφτη του αυτοκινήτου κάποια παιδιά. Τελικά η ενσωμάτωση του με αυτόν τον κόσμο μέσω της προαναφερθέν επικοινωνίας είναι και που θα πληρώσει στη συνέχεια. Ίσως επειδή και το μέλλον κάποια στιγμή γίνεται παρών και αφήνει την θέση του σε κάποιο άλλο…

Η ταινία είναι εξαιρετικά κινηματογραφημένη. Είναι απτή στον θεατή χάρις της επιλογής των Coen να οπτικοποιήσουν την ιστορία τους με ένα σύγχρονο τρόπο. Η βία συναντά την πιο σιωπηρή μα καταλυτική ειρωνεία. Ειρωνεία που περιγράφει τα πλάσματα αυτού του κόσμου εξαιρετικά αδύναμα. Ενώ στα της αφήγησης είναι ξεκάθαρος και ο τρόπος που αναπαριστούν το χρήμα. Αυτά τα πολυζήτητα χαρτονομίσματα εμφανίζονται στην κόκκινη αιματοβαμμένη τους μορφή, σε μια μάλλον ετοιμολογική προσέγγιση για το πως κινούνται τα γρανάζια αυτού του κόσμου. Και το κυριότερο η δήλωση το πως αυτά τα χαρτονομίσματα γίνονται εντελώς αποδεκτά δίχως ίχνος περισυλλογής απ' το καθολικό σύνολο των εμφανιζόμενων προσώπων!

Δεν είμαι ειδικός για να σας πω αν είναι η καλύτερη ταινία των Coen, πάντως πρόκειται για μια εξαιρετική ταινία που το να αγνοηθεί μάλλον ισούται με κινηματογραφικό έγκλημα!
Βαθμολογία 9/10

10 σχόλια:

dunno είπε...

αναμφισβήτητα από τις καλύτερες ταινίες όχι μόνο της χρονιάς.ούτε εγώ είμαι ειδικός στους κοέν αλλά απο τις 5 πιο φημισμένες ταινίες τους, αυτήν την ξεχωρίζω ώς καλύτερη.

την λάτρεψα για το πόσο ανοιχτή σε ερμηνείες είναι και κάθε κριτική που διαβαζω μου δίνει μια νέα αντίληψη κατανόησης.

η δική σου αντίληψη της ταινίας πέφτει αρκετά κοντά στην δική μου και την χάρηκα ιδιαίτερα.κρίμα που έχει περάσει τόσος καιρός από τότε που την είδα και δεν μπορώ να αναπτύξω περισσότερο την αρχική μου κριτική

mpoukatsas είπε...

Φίλε kioy, άκρως πρωτότυπη και εμπεριστατωμένη η ερμηνεία σου. Ποιός όμως πήρε στο τέλος τη βαλίτσα με τα λεφτά; Επειδή πιστεύω ότι αυτός ήταν ο Bardem, διατηρώ κάποιες επιφυλάξεις αναφορικά με το πόσο διαφορετικά ήταν τα κινητρά του από αυτά του Moss. Γι' αυτό τον βλέπω περισσότερο ως μια ωμότερη και αποτελεσματικότερη έκφραση της ανθρώπινης ματαιοδοξίας παρά ως τιμωρό.

kioy είπε...

@dunno
Όντως οι συμβολικοί όροι τοποθετούνται τόσο μαεστρικά που καταφέρνουν να αναπτύσονται με μοναδικό τρόπο σε κάθε θεατή. Αυτό δίνει την δυνατότητα για μια πολύπλευρη ερμηνεία της ταινίας που ούτως ή άλλως μας έχει φυλακίσει με την κινηματογραφική της αρτιότητα!

Χαίρομαι και εγώ που οι απόψεις μας περπατούν σχεδόν σε ένα κοινό μονοπάτι!

@mpoukatsas
Καλησπέρα, πολύ χαίρομαι που τα λέμε!

Αν δεν με απατά η μνήμη μου, μετά το τροχαίο ο bardem φεύγει με άδεια χέρια. Ενώ υπαιναιχτικά έχει ακουστεί για αυτόν "έχει αρχές", ενώ και η αλλόκοτη φύση του με παραπέμπει περισσότερο σε συμβολικές σκέψεις για την υπόσταση του. Πάντως όπως είπε και ο Dunno παραπάνω η ταινία είναι ανοιχτή σε πάρα πολλές ερμηνείες. Οι ήρωες τοποθετούνται και περιγράφονται με έναν αφαιρετικό τρόπο που δίνει την δυνατότητα για μια μεταβλητή ανάλυση της "αλήθειας" τους.

Γιώτα Παπαδημακοπούλου είπε...

Καλημέρα Kioy μου και καλή βδομάδα!
Αρχικά δεν με συγκίνησε η θεματολογία της ταινίας, αλλά μετά από τόσο καλά σχόλια θέλω να τη δω, έστω κι από περιέργια.
Η αλήθεια είναι πως τρέχω πολύ τις τελευταίες μέρες όμως και δεν έχω αδειάσει καθόλου για να πάω σινεμά.
:(

kioy είπε...

Να πας να το δεις Γιώτα μου. Είναι πολύ καλή ταινία... Και μην του χρεώνεις την νίκη του στα oscars εις βάρος της αγαπητής σου εξιλέωσης!:)
Πολοούς φιλικούς χαιρετισμούς...

ναυτίλος είπε...

Χάρη στο σχόλιό σου σε ανακάλυψα κι εγώ και χάρηκα ιδιαίτερα γιατί ήθελα στα links μου να βάλω και ένα για το κινηματογράφο.Τόσο καιρό δεν είχα βρει κάτι που να με ικανοποιεί.Τώρα το βρήκα!Εξαίρετο blog !
Η ταινία ήταν εξαιρετική και απολαυστικότατη .Είχα την αίσθηση ότι παρακολουθούσα ένα θέαμα αψεγάδιαστης τεχνικής .Κάθε πλάνο ,κάθε λεπτομέρεια ,κάθε διάλογος μου προκαλούσε μία απίστευτη ευφορία .Μια ταινία γεμάτη από μνήμες (αναφορές),τέλεια ενσωματωμένες , απ' όλες τις τέχνες : κινηματογράφος, λογοτεχνία ,εικαστικές ...Μια ταινία που σίγουρα θα γίνει cult.
Αλλά όλα αυτά με άγγιξαν εγκεφαλικά,κι όχι στην "καρδιά" μου ,όπως άλλες ταινίες πολύ κατώτερες που όμως σε καθηλώνουν συναισθηματικά και σε επηρεάζουν.

kioy είπε...

Ευχαριστώ αγαπητέ για τα καλά σου λόγια. Είναι ιδιαιτέρως τιμιτικό και ευχάριστο να σε έχει αναγνώστη αυτό το ιστολόγιο...

Για την ταινία τώρα, νομίζω πως είναι κάτι παραπάνω απ' ένα αψεγάδιαστο κινηματογραφικό θέαμα. Θα συμφωνήσω με αυτό που λες, πως περιέχει πανω της πολλές μορφές τέχνης. Άλλωστε και ο κινηματογράφος συναντάει τις ρίζες του τόσο στην υποκριτική του θεατρου, στην ποιητική του κειμένου, στην ηχοληπτική, φωτογραφική δυνατότητα, στη μουσική ευρηματικότητα, στη σκηνογραφική σχεδίαση, στην αισθητική επιλογή(ρούχα, χρώματα, μακιγιάζ κλπ) , όμως σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί απλά το συνοθύλευμα όλων αυτών των τεχνών. Η κινηματογραφική τέχνη είναι αυτόνομη, ανεξάρτητη όσο και αν οι υπόλοιπες τέχνες την υπηρετούν κατά την χρονική ζωή ενός δημιουργήματος, μιας ταινίας. Και για αυτό όποιεσδήποτε συγκρίσεις είναι άνισες. Πολλές φορές συναντάω άτομα να μου λένε πως το βιβλίο ήταν καλύτερο. Νομίζω πως δεν μπορεί να γίνει κάποια σύγκριση γενικότερα, υπό την έννοια ότι και ο κινηματογράφος είναι ένα κείμενο, τελείως διαφορετικής φύσης, το οποίο αποκρυπτογραφείται μέσω της προβολής στο πανί. Ωστόσο η στενή συγγένεια του κινηματογράφου με πληθώρα τεχνών είναι ο λόγος που τον έχει κάνει τόσο δημοφιλή σε μια πολύ μεγάλη μάζα θεατών.

Τώρα για την ταινία πέρα από αυτή την αισθητική ολοκλήρωση που προσφέρει νομίζω πως η ύπαρξη της εμπεριέχει στοχασμούς άξιους γενικότερης πνευματικής ευαισθητοποίησης. Μπορεί η συναισθηματική του δύναμη να είναι μικρή(αν και τα πάντα είναι σχετικά), αλλά έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα ερεθίσουν τον νου σου... Και αυτό νομίζω είναι το σημαντικότερο!

Πολύ χαίρομαι που πέρασες από εδώ,
Με εκτίμηση
Γιώργος

Γιώτα Παπαδημακοπούλου είπε...

Φίλε Kioy καλησπέρα! Έστω και καθυστερημένα το είδα. Επειδή ανέλαβα μια στήλη στο cine.gr αναγκάστηκα και να το διαβάσω και να το δω. Ψιλοαπογοητεύτηκα από το βιβλίο, αλλά αναθεώρησα κάπως χθες που είδα την ταινία. Δεν λέω, καλή σκηνοθεσία και φωτογραφία κι ένας κακός… ονειρικός! Αλλά από ‘κει κι έπειτα έπεσε άγριο πετσόκομμα. Ότι ήταν σημασίας στο βιβλίο, τόσο από σκηνές, όσο κι από διαλόγους, όλα κόπηκαν. Και σίγουρα θα μπορούσαν να το είχαν κάνει κανένα 20′ μεγαλύτερο, γιατί προσωπικά το 2ωρο ούτε που το κατάλαβα έτσι όπως το έτρεχαν!
Τελοσπάντων... εκτενέσταρα τις επόμενες μέρες που θα το πάρω απόφαση να γράψω... :p

kioy είπε...

Να σαι καλά Γιώτα μου! Πολύ χάρηκα που μου στειλές γιατί είχα καιρό να σε ακούσω! Αν και σε διαβάζω συστηματικά! Θα περιμένω λοιπόν εκτενέστερα την άποψη σου για το film ... Άντε και όμορφα κείμενα στο cine σου εύχομαι!

Γιώτα Παπαδημακοπούλου είπε...

Ντροπή μου Kioy μου, αλλά δεν έχω δει κάποιο από τις τελευταίες ταινίες που πόσταρες. :(
Άμα θες παρακάτω μπορείς να δεις το πρώτο μου άρθρο! :p
http://www.cine.gr/article.asp?id=8389
Δευτέρα ποστάρω οπότε θα τα ξαναπούμε και σ' ευχαριστώ! :)