Πέμπτη 3 Ιουλίου 2008
Rear Window
Σκηνοθεσία: Alfred Hitchcock
Παραγωγής: Usa / 1954
Διάρκεια: 112'
Τι να πει κανείς για το Rear Window; Πρόκειται για έναν εκ των στυλοβάτων σε όλη την ιστορία του cinema, γεμισμένο υπό την αριστουργηματική εποπτεία του Alfred Hitchcock!
Ο James Stewart είναι ένας ριψοκίνδυνος φωτορεπόρτερ που βρίσκεται καρφωμένος στη σπιτική πολυθρόνα έχοντας εργασιακό απόκτημα ένα πόδι στο γύψο. Σύντομα θα παραδοθεί ολοσχερώς στις έμφυτης υφής ανθρώπινες ηδονοβλεπτικές τάσεις, παρακολουθώντας τα δρώμενα κάθε πιθαμής μιας αντιπροσωπευτικής γειτονιάς, δίνοντας περιεχόμενο(!) στην αδρανή καθημερινότητα του. Σύντομα οι παρατηρήσεις θα τον οδηγήσουν στην υποψία ενός γείτονα για τον αποτρόπαιο φόνο της γυναίκας του, και με ζήλο θα προσπαθήσει να εξιχνιάσει την υπόθεση. Η Grace Kelly έχει το ρόλο της όμορφης, ντιβικών καταβολών, μνηστής και η Thelma Ritter είναι μια μητρικού τύπου νοσοκόμα. Και οι δύο παρά την αντίθετη αρχική στάση τους, θα συμμετάσχουν ενεργά και παρομοίως σε αυτόν τον "ανήθικο" κόσμο του Stewart.
Μόνο που σε αυτόν τον ιδιόρρυθμο μάρτυρα ο Stewart δεν είναι ο παραδοσιακός κινηματογραφικός ήρωας. Είναι η Χιτσκοκική μετενσάρκωση του ηδονιζόμενου θεατή. Του θεατή είτε της οικείας προς εμάς σκοτεινής αίθουσας, είτε μιας θεατρικής παράστασης, είτε οποιασδήποτε άλλης οπτικοακουστικής προβολής. Και αυτό γίνεται περισσότερο από ευδιάκριτο τόσο από τις νόρμες και τις φόρμες που ακολουθεί ο Βρετανός σκηνοθέτης, όσο και από τα σεναριακά "συμπτώματα" που περιγράφουν την μορφή του πρωταγωνιστή και όχι μόνο.
Συγκεκριμένα ο Stewart μέσα από μια σειρά γειτονικών παραθύρων θα μπορούσαμε να πούμε πως βρίσκεται σε μια διαδικασία "επιλογής" έργου. Η τραυματισμένη φύση του, τον καθιστά αδύναμο να επέμβει σε όσα παρακολουθεί ενώ τα ερεθίσματα που αποτυπώνουν οι οπτικές παραστάσεις είναι περισσότερο από έκδηλα στις εκφραστικότατες αντιδράσεις του. Με χαρακτηριστικότερη εκείνη, την μέγιστη (σινε)θεατική συναισθηματική φόρτιση, καθώς η ζωή της μνηστή του απειλείται. Ακόμα η συμμετοχή των δεύτερων προσώπων στην εγγενή κατασκοπική διαδικασία δεν είναι παρά μια δήλωση της ομαδικής απήχησης ενός έργου. Άραγε οι πρώιμες υποψίες του Stewart είναι μια παρομοίωση θεατή με κριτικού, ή οι υπερβάλλουσες τεχνητές ανάγκες της ηδονοβλεπτικής διαδικασίας; Η απάντηση υπάρχει στο ξεκάθαρο Χιτσκοκικό φινάλε. Έτσι η ταύτιση του θεατή με τον Stewart είναι απτή, με τον πρώτο εγκλωβισμένο στην θέαση αυτού του αριστουργήματος απλά να επιβεβαιώνει το στοχασμό του Hitchcock.
Ακόμα πιο πασιφανή όμως γίνεται η προαναφερθείσα ταύτιση θεατή και ήρωα δεδομένου της φόρμας της ταινίας. Ότι παρακολουθούμε δεν είναι, κατά το πλείστον, παρά η υποκειμενική ματιά του ήρωα. Τα κάδρα και οι σκηνές αφηγώνται στην πλειοψηφία με ένα τριαδικό τέχνασμα. Σε πρώτο χρονικό επίπεδο το κάδρο εμπεριέχει τον ήρωα, εν συνεχεία ακολουθεί μια γενική γωνία λήψης του οπτικού του πεδίου και εν τέλε η μπομπίνα καταγράφει τις αντιδράσεις του. Κλείνοντας έτσι τον κύκλο της θεατικής εμπειρίας. Γενικότερα η σκηνοθετική επιμέλεια χρήζει μιας ευρύτερης ανάλυσης και ενός εκτενέστερου επαίνου. Μια σκηνοθετική επιμέλεια που θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε και πειραματική. Ο Hitchcock, που αρεσκόταν σε κάθε είδους πειραματισμούς πάντα ταγμένους στην ουσία του θέματος, εδώ δοκιμάζει μακρά τζενεράλε στατικά πλάνα, περίτεχνες και αρμονικά εναλλασσόμενες γωνίες λήψης, και άπταιστα εικαστικά πλάνα μέσω ιδιόρρυθμων φακών που περατώνονται χάρις και της καταλυτικής φωτογραφία του Robert Burks.
Ωστόσο ο Χίτσκοκ δεν αρκείται απλά στην ταύτιση ήρωα-θεατή και θα εξαπολύσει και έναν πολυάριθμο σωρό υψηλών νοηματικών δηλώσεων. Η αμφισβήτηση του γάμου αλλά και της εγγενούς γυναικείας φύσης είναι περισσότερο από απτή και τεκμηριώνεται στα διαπροσωπικά καυγαδάκια των πρωταγωνιστών καθώς και στις γενικότερες ατασθαλίες των παρακολουθόμενων έγγαμων γειτόνων. Μια λυπηρή σονάτα ακούγεται και για την μοναξιά, ενώ θίγεται και η ολοένα αυξανόμενη απομάκρυνση των γειτόνων μέσω ενός περίτεχνου σεναριακά μονολόγου που απαγγέλλει μια από τις γειτόνισσες σε ύφος τραγωδίας. Αυτά είναι μόνο λίγα στοιχεία από τα οποία θα γνωρίσει ο θεατής κατά τη διάρκεια της σινεθεατικής εμπειρίας.
Τα δεύτερα πρόσωπα Grace Kelly, Thelma Ritter εκτός απ' τον σκοπό της νοηματικής τελειοποίησης επαναπροσδιορίζουν και την μορφή της ταινίας. Ο σκηνοθέτης ούτε σε αυτή την δημιουργεία δεν θα παραμελήσει το ψυχαγωγικό κομμάτι. Η Thelma Ritter θα αποτελέσει πηγή αξιομνημόνευτων κωμικών ατάκων ενώ η Grace Kelly με την διάχυτη ομορφιά της θα σταθεί ικανή να αποπλανήσει τα αντρικά βλέμματα. Τέλος η Χιτσκοκική διαχείριση του κλείσιμου της ταινίας με μια μινιμαλιστική ατμόσφαιρα θρίλερ δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από άλλα κατ' εξοχήν θρίλερ του δημιουργού. Τέλος το φινάλε εμπεριέχει την σύνηθες συναισθηματική ικανοποίηση ωστόσο αφήνει και ένα ανοιχτό παράθυρο προβληματισμού στον πιο απαιτητικό θεατή.
Το Rear Window είναι μια ταινία που αν δεν έχετε δει πρέπει να το πράξετε άμεσα. Πρόκειται για ένα αριστουργηματικό πόνημα, που σε εγκλωβίζει με την καλλιτεχνική του ευρωστία, την νοηματική πληρότητα, και σε φροντίζει με τον πρέπον τρόπο της πολυεπίπεδης δομής του.
Βαθμολογία 9,5/10
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
13 σχόλια:
Συνήλθες βλέπω στις περί Χίτσκοκ απόψεις σου...
Χαχα - καλησπερίζω φίλε μου.
Πάντα είχα ξεκάθαρη άποψη για το Rear Window! Αν θυμάσαι σου την είχα παραθέσει και σε ένα εξαίσιο κειμενό σου, που είχε αποτελέσει και γνώμονα σε μία εκ των μετέπειτα επαναπαρακολουθήσεων μου και σε ευχαριστώ για αυτο!
Την καλησπέρα φίλε μου, χάρηκα για την επίσκεψη!
Υπέροχη ταινία! Την πέτυχα πριν λίγες μέρες στην τηλεόραση και με ξενύχτησε!
Φοβερή ατμόσφαιρα! Γενικά σε όσο λιγότερους χώρους είναι γυρισμένη μια ταινία τόση περισσότερη ένταση έχει(παίζει ρόλο κι ο δημιουργός βέβαια)...
Ένας εξαιρετικός James Stewart και μια εκθαμβωτική Grace Kelly. Τελικά βάζουν ακόμη καλές ταινίες στην τηλεόραση(μάλλον καταλάθος έγινε αλλά δεν χάνω τις ελπίδες μου)!
Για μένα, μαζί με το Vertigo, αποτελεί τις καλύτερες ταινίες του Hitchcock (αν και υπερβολή του περιοδικού Σινεμά να χαρακτηρίσει το Vertigo ως την καλύτερη ταινία στην λίστα με τις 200 καλύτερες ταινίες!)
Τι να πει κανείς για το Rear Window; Αφού είναι σχεδόν τέλειο! Το πώς καταφέρνει ο σκηνοθέτης με την τόσο περίτεχνη χρήση της κάμερας να δημιουργήσει τόσο σασπένς σε ένα μόνο δωμάτιο (με θέα τις ζωές των άλλων!) είναι πρωτόγνωρο. Σίγουρα μες στις τρεις καλύτερες ταινίες του είδους!
annie hall
Σε ευχαριστώ για την επίσκεψη.
Έχεις δίκιο σε αυτό που αναφέρεις για τηξν ένταση, αν και δεν αναγνωρίζω απόλυτους κανόνες όπως και εσύ, νομίζω πως όσο λιγότεροι είναι οι χώροι, όσο σφιχτότερη η πλοκή τόσο λιγότερες ευκαιρίεςς έχει ο θεατής να αποδράσει!
Κάτι βάζει και η τηλεόραση, αλλά φειδωλά...
@dynx
Για το ότι πρόκειται για μια κορυφαία ταινία συμφωνούμε όλοι. Γενικότερα το εγχείρημα των κατατάξεων βασίζεται εξ ολοκλήρου στον υποκειμενισμό ωστόσο όσο υποκειμενικά και αν σκεφτόμαστε η μαζικότητα της κοινης γνώμης αντικειμενικοποιεί πως το Rear Window είναι υπόδειγμα ταινίας!
Την καληνύχτα μου!
Πατησίων το είδες σε θερινό; :)
Καλησπέρα καλή μου Γιώτα...
Σε dvd το φρέσκαρα, μια απ' τις πολλές προβολές του. Νομίζω άλλοστε είναι ταινία που δεν χορταίνεις να τη βλέπεις!
Ωστόσο, επειδή δεν είμαι σίγουρος αν με ρωτάς που το είδα ή αν το έχει πάρει το μάτι μου σε κάποιον θερινό στην πατησίων, νομίζω ότι δεν παίζεται στην Πατησίων.
Παίζεται στο Θησείο, στους Αμπελόκηπους και στο Κολωνάκι!
Πάντως αν η ερώτηση σου αποσκοπεί στην δεύτερη απάντηση θα σε προέτρεπα να πας να το δεις όπου το βρείς!
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣΣΣΣΣ
Kioy το παίζει Πατησίων απέναντι από την εκκλησία του Αγ. Λουκά!
:)
Μάλλον όμως θα το χτυπήσω κι ε΄γ dvd!
Στο Λιλα λες; Νοσταλγικό cinema, είσαι σίγουρη; Γιατί στο athinorama γράφει άλλα, του Chabrol.
Δεν ξέρω τι θα κάνεις, να το δεις όπωσδήποτε! Και καλύτερα σε cinema...:)
Είμαι 1000% σίγουρη καθώς περνάω κάθε απέξω για να πάω στη δουλειά!
Θα το δω τις επόμενες ημέρες και θα επανέλθω! :)
Κι εγώ περνάω σχεδόν κάθε μέρα χοχο... Απέναντι από τον Άγιο Λουκά είναι το Ηλέκτρα βέβαια, το Λίλα είναι λίιιγο πιο χωμένο. Δεν πρόσεξα τι παίζει.
Μα πόσες φορές έχω δει αυτό το αριστούργημα; Προσωπικά είναι στις 10 καλύτερες ταινίες μου, τουλάχιστον. Το βλέπω όποτε θέλετε. :p
Ποιος δεν το βλέπει οποτεδήπουε αγαπητέ Πάνο;
Αν και ο Hitchcock έβγαλε τα άπλυτα μας στη φόρα(σαν θεατές και ως άνθρωπους) εμείς δεν έχουμε παρά να ακολουθήσουμε υπνωτισμένοι!
υγ. Πολύ συγνώμη για το καθυστερημένο της απάντησης μου...
Δημοσίευση σχολίου