Κυριακή, 12 Ιουλίου 2009

Les liaisons dangereuses


Σκηνοθεσία: Roger Vadim
Παραγωγής: Italy / France / 1959
Διάρκεια: 95'


Η συγκεκριμένη ταινία θεωρείται ως ένας πρόδρομος του κινήματος που ονομάστηκε Nouvelle Vague. Τι ήταν όμως η Nouvelle Vague; Αν μου ζητούσαν έναν ορισμό θα έλεγα όσο πιο γενικά μπορούσα "η ανάγκη που προέκυψε για την μετακίνηση κινηματογραφικής γλώσσας από διεκπαιρεωτική σε μύχια μορφή έκφρασης, και του σκηνοθέτη από διασκεδαστή σε έναν καλλιτέχνη-συγγραφέα που γράφει με εικόνες". Όμως αυτή η τάση που υπάρχει έμφυτη στο ανθρώπινο είδος για τον (στενό) καθορισμό των πάντων, είναι και αυτή που περιορίζει τα ασαφή και ακαθόριστα γεγονότα σε παραπλανητικές και εγκεφαλικά στενόχωρες αράδες. Ο Fernando Pessoa είχε διερωτηθεί "ποια η ανάγκη του να ορίζουμε το οτιδήποτε; Αφού το οτιδήποτε υπάρχει ανεξαρτήτως του ορισμού του." Καταδεικνύοντας έτσι τον ορισμό απλά ως ένα επικοινωνιακό εργαλείο. Αν πάντως θελήσουμε να αποκτήσουμε μια βαθύτερη γνώση για την κινηματογραφική εποχή που ονομάστηκε Nouvelle Vague, τότε πρέπει να ενθυμούμαστε πως καθετί είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το χρονικοϊστορικό πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται. Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο για τη Nouvelle Vague θα βρείτε εδώ (Nouvelle Vague).


Ο Roger Vadim, στα 1959, είχε το όραμα να διασκευάσει ένα μυθιστόρημα του Choderlos de Laclos, το οποίο είχε γραφτεί 177 έτη πριν. Αυτός ο πειραματισμός-καινοτομία είχε ξεσηκώσει θύελλες αντιδράσεων από την κριτική της εποχής του. Ωστόσο, για καλή τύχη όλων μας, η ταινία πραγματοποιήθηκε κανονικότατα. Θα παρατηρήσουμε τη ζωή ενός αμφιλεγόμενου ερωτικά και φιλελεύθερου σεξουαλικά ζεύγους. Αυτός (Gérard Philipe) αρέσκεται στο να αποπλανεί νεαρά κορίτσια. Βέβαια τα πράγματα περιπλέκονται θα πέσει στην ίδια του την παγίδα. Αυτή (Jeanne Moreau) αρέσκεται στο να ρυθμίζει τις ζωές των άλλων. Όμως τα πράγματα δυσχεραίνουν όταν δεν έχει ανά χείρας τα κλειδιά της δικής της ζωής.


Σεναριακά μπορεί να μη μιλάμε για κάποια τρομερή ταινία. Μάλιστα ο εύκολος, μάλλον ηθικόλογος, τρόπος με τον οποίο οδηγούμαστε στο φινάλε, ίσως μας ξενίσει. Όμως ο Vadim δε διστάζει να πειραματιστεί με την κάμερα στο χέρι. Άλλοτε περισσότερο επιτυχημένα και άλλοτε λιγότερο. Το βάθος πεδίου που χαρακτηρίζει τα κάδρα, αλλά και οι εναλλαγές των κεκλιμένων γωνίων λήψεως δίνουν μια ανυπόφορη φρεσκάδα στο φιλμ! Που το καθιστά αγέραστο, αλλά και μια κινηματογραφική σπουδή μέχρι σήμερα.

Όλα αυτά συνηγορούν σε μια άξια προσοχής ταινία. Η οποία εκτός των άλλων περιλαμβάνει μια άκρως θηλυκή και χαρισματική ερμηνεύτρια(Jeanne Moreau). Ενώ επίσης μας δίνεται η ευκαιρία να απολαύσουμε και τον Gérard Philipe, λίγες στιγμές προ του πρόωρου θανάτου του.
Βαθμολογία 7,5/10

2 σχόλια:

Nathalie είπε...

To συγκεκριμένο στόρι έχει γυριστεί άπειρες φορές και σε πολλές παραλλαγές. Σίγουρα το φιλμ του Βαντίμ θα είναι αν μη τι άλλο ενδιαφέρον, αλλά αξίζουν και οι ταινίες των Milos Forman "Valmont" με τον Colin Firth στον πρωταγωνιστικό ρόλο αλλά και του Stephen Frears "Dangerous Liaisons" με Michelle Pfeifer και John Malcovitch! Έχει γυριστεί και σε μίνι σειρά με Catherine Deneuve και Nastassja Kinski αλλά δεν ήταν τόσο καλό.. Επίσης το σαχλό -κατ'εμέ- φιλμ των '90s "Cruel Intentions" είναι επηρεασμένο από το Liaisons dangereuses..

kioy είπε...

Συμφωνώ μαζί σου! Βέβαια σχεδόν τα πάντα έχουν επαναδιατυπωθεί στο σινεμά. Είτε με τη στενότερη είτε με την ευρύτερη έννοια!

Τώρα για τη συγκεκριμένη ταινία, ίσως να φαίνεται κάπως ξεπερασμένη. Αλλά σαν κινηματογραφική γλώσσα παρουσιάζει ακόμα ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον!