
Σκηνοθεσία: Ernst Lubitsch
Παραγωγής: USA / 1942
Διάρκεια: 99'
Ο Ernst Lubitsch υπήρξε θεμελιωτής της κλασσικής Αμερικάνικης κωμωδίας και η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί μια από τις ωριμότερες δημιουργίες του στον χώρο. Ο τίτλος είναι βγαλμένος από τον διάσημο μονόλογο του Σαιξπηρικού Άμλετ, όμως καμία σχέση δεν έχει με το βαθυστόχαστο περιεχόμενο του. Εδώ το To Be or Not to Be αποτελεί απλά ένα ξεκαρδιστικό σλόγκαν γελοιοποίησης της υποκριτικής ματαιοδοξίας των ηθοποιών. Καθώς ο πρωταγωνιστής υποδυόμενος τον Άμλετ και φτάνοντας στην κορυφωτική στιγμή του μονολόγου αντιλαμβάνεται, πηγμένος κατάκορφα, την μόνιμη αποχώρηση ενός εκ των θεατών της παράστασης.
Αφού οι τίτλοι της αρχής πέφτουν, ο θεατής βρίσκεται στη μέση μιας δραματικής παράστασης, από μια Πολωνική θεατρική ομάδα, με περιεχόμενο την φασιστική δράση του Χίτλερ. Η παράσταση θα λογοκριθεί και θα καταργηθεί από τις εγχώριες δυνάμεις πριν καλά καλά ανέβει, οι οποίες βρίσκονται υπό τον τρόμο του Χιτλερικού καθεστώτος. Η Γκεστάπο προωθεί τα επεκτατικά σχέδια της στον Πολωνικό χώρο και η μοίρα του κράτους φαίνεται προδιαγεγραμμένη. Ωστόσο εδώ ο Ernst Lubitsch αναλαμβάνει δράση.

Αυτή είναι και η κύρια θεματική της ταινίας η οποία μπορούμε να πούμε πως νοηματικά ενισχύεται και σε δυο ακόμα κατευθύνσεις. Πρώτον, την υποκριτική ματαιοδοξία και τη δίψα για επιβεβαίωση των ηθοποιών.

Κάτι που διακρίνουμε και στους δυο βασικούς θεατρίνους ήρωες μας, τους οποίους υποδύονται ο "σφιχτός" Jack Benny και η γοητευτική Carole Lombard. Μια τάση τους που γίνεται αφορμή για αρκετά ξεκαρδιστικά σκετς που εμπλουτίζουν το κωμικό στοιχείο της ταινίας με χαρακτηριστικότερο αυτό του "Τo Be or Not to Be" που ανέφερα στην πρώτη παράγραφο και που είναι και ένα εκ των δημοφιλέστερων στην ιστορία της Αμερικάνικης κωμωδίας Δεύτερον, στην ταινία διαβλέπουμε καθαρά την προσπάθεια και για έναν κοινωνικό προβληματισμό γύρω από τα ζευγάρια της εποχής και την αδυναμία τους να συνυπάρξουν, με έναν τρόπο που μας φέρνει στο νου και μια άλλη χαρισματική κωμωδία της περιόδου, το The Awful Truth.
Στη σκηνοθεσία οφείλουμε να πιστώσουμε τον πολύ γρήγορο ρυθμό, για την εποχή, και τον τρόπο που η μία σκηνή διαδέχεται την άλλη, ενώ το σενάριο είναι υπεύθυνο για τον εξίσου μαγευτικό και έξυπνο τρόπο που χειρίζεται τον διάλογο! Αν και οι ταινίες του είδους σήμερα δείχνουν να μην έχουν την δημοφιλή φλόγα εκείνης της περιόδου, νομίζω πως φιλοδοξούν να κατακτήσουν μια ρετρό μορφή στην ταινιοθήκη του σύγχρονου σινεφίλ θεατή!
Βαθμολογία 7,5/10
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου