Τετάρτη 23 Απριλίου 2008

Trouble In Paradise


Σκηνοθεσία: Ernst Lubitsch
Παραγωγής: USA/ 1932
Διάρκεια: 82'

Τα screwball αυτή την περίοδο (στα 30s 40s) είναι διάσημα στην Αμερική και οι θεατές δείχνουν να τα αγκαλιάζουν με έναν ξεχωριστό τρόπο. Το Trouble In Paradise του Ernst Lubitsch είναι ένα χαριτωμένο τέτοιο αλλά ταυτοχρόνως και ένα πρωτοποριακό.

Πριν συνεχίσουμε να πούμε όμως οτιδήποτε ας δώσουμε έναν μικρό ορισμό για τα screwball. Οι screwball ταινίες λοιπόν εντάσσονται στο κωμικό είδος και παρ' ότι φαινομενικά φαντάζουν απαλλαγμένες κοινωνικοπολιτικών μηνυμάτων ο κύριος άξονας τους περιστρέφεται γύρω από κοινωνικοπολιτικά θέματα. Συνήθως οι ήρωες τους είναι αφελείς άνθρωποι που αντιπροσωπεύουν από την μία την υψηλή και πλούσια κοινωνία, και από την άλλη τα μεσοχαμηλά αστικά σώματα. Τα κύρια χαρακτηριστικά τους συνήθως είναι το ανατρεπτικό τους ύφος, η βεβήλωση και η απομυθοποίηση των υψηλών αξιωμάτων και η γαργαλιστικά κωμική πλοκή τους. Όλα αυτά συντελούν προς της επίτευξη της εξίσωσης των δυο ακραίων αντιπροσωπευόμενων πλευρών παρ' ότι το χάσμα στον υπαρκτό κόσμο φαίνεται αγεφύρωτο. Έτσι αυτή η ανυψωτική φύση προς τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα αλλά και η εύκολα αναγνώσιμη δομή τους, τις έκαναν αξιαγάπητες κυρίως στο Αμερικάνικο κοινό εκείνης της περιόδου.

Η ταινία εξελίσσεται με κεντρικούς ήρωες τον Gaston και την Lily, ένα γλυκύτατο ζευγάρι. Δυο χαριτωμένους απατεώνες που μοιάζουν περισσότερο με δυο ενήλικα παιδιά, και μάλλον κάπως έτσι ο δημιουργός φαντάζεται και αποτυπώνει τους ενήλικους εκείνης της εποχής. Με μια γλυκύτατη ανωριμότητα και με βαθύτερη ανάγκη για παιχνίδι. Η Lily και ο Gaston επιδίδονται σε μικροκλοπές ή μεγαλύτερες κομπίνες κάτι που εκτός των βιοποριστικών λόγων καλύπτει την δίψα τους για φάρσα. Αυτό φαίνεται περισσότερο καθώς μαεστρικά και ξεκαρδιστικά ο Ernst Lubitsch παρουσιάζει αυτή την συμπεριφορά κλοπής των ηρώων στο παιδικό ερωτικό τους παιχνίδι, σε ένα χαριτωμένο φλερτάρισμα. Οι επιδόσεις στους στο άθλημα της αρπάγης ωστόσο είναι εντυπωσιακές, κάτι που τους εξισώνει ή ακόμα και τους υπερυψώνει σε σχέση με την μπουρζουαζία η οποία αποτελεί και τα θύματα τους ενώ ταυτόχρονα τους δίνει και την δυνατότητα να παριστάνουν κάποια υψηλότερα πρόσωπα. Αυτό το επάγγελμα λοιπόν θα τους φέρει μέσα στο παλάτι της Madame Mariette Colet όπου τα οφέλη είναι δεδομένα. Εκεί θα γνωρίσουν τους υψηλούς κοινωνικούς κύκλους οι οποίοι παρουσιάζονται το ίδιο αρπάγες αλλά στην κακόγουστη μορφή. Καθώς δεν υπάρχει ιεροτελεστία, δεν υπάρχει χάρη, υπάρχει μόνο απάτη! Όμως αυτό που γίνεται μες στο παλάτι είναι ένας απρόβλεπτος έρωτας. Η ατμόσφαιρα είναι ηλεκτρισμένη, και η μεγάλη κυρία Colet ποθεί τον υπηρέτη της. Ανατρεπτικές στιγμές γέλιου θα παραχθούν από αυτό το ερωτικό τρίγωνο που δημιουργείται και κλιμακώνεται σε διάφορα επίπεδα.

Η ταινία με το κωμικότατο τρίο που υποδύονται οι Herbert Marshall, Kay Francis, Miriam Hopkins έχει να παρουσιάσει άκρως χιουμοριστικά σκετσάκια. Αλλά αυτό που κλέβει το ενδιαφέρον είναι η ερωτική ατμόσφαιρα που δημιουργείται, και μάλιστα σε μια ασφαλώς πιο συντηρητική περίοδο. Οι διάλογοι έχουν ένα εσωτερικό μυστήριο, και οι
εκφράσεις των γυναικών άλλοτε ποτισμένες με νάζι άλλοτε με τσαχπινιά και άλλοτε με ζήλια είναι αυτές που απογειώνουν το ερωτικό στοιχείο. Η ερωτική επαφή όμως δεν ολοκληρώνεται ποτέ, έτσι η ατμόσφαιρα παγιδεύεται στο εύθραυστο, στο λεπτό και στο εκρηκτικό της ερωτικής επιθυμίας, η οποία ωστόσο είναι μάλλον αναποτελεσματική και αδιόρατη στο θεατή, τις ελάχιστες φορές που ευδοκιμεί. Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα που κερδίζει ο Ernst Lubitsch σε αυτό το ανατρεπτικό screwball.

Κάτι άλλο που θα ήταν άξιο αναφοράς είναι ο τρόπος που ο σκηνοθέτης διαχειρίζεται τον χρόνο. Η αφήγηση είναι κυρίως γραμμικότατη και σπανιότερα παράλληλη. Αυτό όμως που αποκτά ενδιαφέρον είναι η κινηματογράφηση ενός αντικειμένου διαφορετικές χρονικές στιγμές κάνοντας σαφή το πέρασμα του χρόνου. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα, είναι η εμμονή του κάδρου σε ένα ρολόι δωματίου το οποίο από την αρχική ώρα τελικά μέσω ενδιάμεσων στιγμών οδηγείται 5-6 ώρες μπροστά. Όλο αυτό το διάστημα στον filmiko χρόνο της ταινίας συμβαίνουν διάφορα τα οποία ο σκηνοθέτης αποκρύπτει από τον θεατή.
Όμως πρωτίστως έχει φροντίσει να του δώσει τα απαραίτητα στοιχεία για να πλάσει την ιστορία με την φαντασία του!

Το Trouble In Paradise είναι κατά την γνώμη μου μια κλασσική ταινία που βλέπεται ευχάριστα μέχρι σήμερα. Προσωπικά πιστεύω πως τα screwball έχουν υποστεί μεγάλες αλλοιώσεις στο χρόνο, αλλά εδώ ο θεατής έχει αρκετούς λόγους για να γοητευτεί!
Βαθμολογία 7,5/10

Δεν υπάρχουν σχόλια: