Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2007

City Lights


Σκηνοθεσία: Charles Chaplin
Παραγωγής: Usa / 1931
Διάρκεια: 87'

Όταν τα φώτα της μέρας πέφτουν τα αντικείμενα αλλάζουν μορφή. Τα νυχτερινά φώτα της πόλης ανάβουν, και ζωντανές μισοσκότεινες μορφές παίρνουν σειρά μπροστά στο γυμνό μάτι που καλείται να ψαχουλέψει βαθύτερα την χαμένη άβυσσο πίσω από το περίγραμμα των αντικειμένων. Και εκεί ίσως βρει κάτι σημαντικό, κάτι πιο ουσιώδης. Κάτι όμως που δε θα διαφυλάξει μέχρι το επόμενο πρωινό. Όπου οι προβολείς τις μέρας αποκαλύπτουν τα πράγματα ως προς την επιφάνεια τους, και καταδικάζουν τα βαθύτερα σε σιωπή. Γιατί οι βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις δε νικιόνται εκεί με καμία ένδειξη, και κανένα στοιχείο δεν μπορεί να εκφράσει αντίλογο στις εδραιωμένες προκαταλήψεις.

Υπό αυτό το πρίσμα ο άπορος Σαρλό, στην παρουσία αυτού του αλληγορικού ήλιου είναι καταδικασμένος. Χλευάζεται από περαστικούς, και γίνεται πάτημα για κοροϊδία από την ίδια την ζωή. Όμως υπάρχει διέξοδο. Διέξοδο για να εξορμήσει η παιδική του καρδιά, η τρυφερή του αγνότητα, τα "ανέγγιχτα" όνειρα του, η μέχρι πρότινος πετροβολημένη ανθρώπινη φύση του. Και αυτή η διέξοδο είναι η κοπέλα της διπλανής πόρτας. Ή για την ακρίβεια του απέναντι δρόμου. Ένα τυφλό κορίτσι, φτωχό, που προσπαθεί να κρατηθεί στη ζωή πουλώντας λουλούδια. Ο Σαρλό εκεί μπορεί να σταθεί. Η κοπέλα λόγω της ιδιαιτερότητας της πάθησης της "υποχρεούται" να τον κρίνει όχι για αυτό που φαίνεται, αλλά για αυτό που είναι. Παράλληλα, γνωρίζει μέσα στην νύχτα έναν εκατομμυριούχο άνθρωπο. Έναν άνθρωπό που ετοιμάζεται να αυτοκτονήσει, και τον οποίο αποτρέπει δίνοντας του κίνητρα για ζωή. Κίνητρα μέσα από την δική του ζωή. Η φιλία τους δένει, όμως όταν έρχεται η μέρα όλα αλλάζουν. Τίποτα δεν μπορεί να επικαλύψει την "άπορη" ασχήμια του Σαρλό. Ο οποίος γίνεται αποδιαπομπέος τράγος μέχρι να ξανά έρθει η νύχτα. Στην πλέον μεστή δήλωση του σκηνοθέτη για τις ανισότητες που δημιουργεί η ίδια η κοινωνία. Ωστόσο αυτή η φιλία του με τον εκατομμυριούχο εκτός από απαξίωση φέρνει και λεφτά, και ανυψώνει την ανέμελη παιδική φιγούρα του ήρωα μας. Και έτσι μπαίνουν τα θεμέλια για να αναπτυχθεί μια ρομαντική ιστορία...

Να μην παραλείψουμε να αναφέρουμε πως όλα αυτά βρίσκονται στο σαγηνευτικό χορο-κωμικό πλαίσιο που μας έχει μάθει ο Charles Chaplin. Με την ιδιαίτερη σάτιρα του καταφέρνει να δημιουργεί ευχάριστες ατμόσφαιρες. Ο οποίος παρεπιπτώντος για άλλη μια φορά αναλαμβάνει την ευθύνη σχεδόν όλης της ταινίας: Σκηνοθεσία, σενάριο, ερμηνεία, μουσική επιμέλεια(και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο βρίσκονται στα χέρια του).

Αυτός ο Σαρλό είναι μια περίτρανη απόδειξη. Πως μπορεί να έχουν εφευρεθεί τα λόγια για να περιγράψουν το καθετί πάνω στη γη, όμως πολλά πράγματα δε λέγονται με λόγια. Δημιουργούνται με την σιωπή. Με αυτή την σιωπή που δεν ακούς, με αυτή την σιωπή που νιώθεις. Που νιώθεις σαν χιλιάδες νοήματα να στριφογυρίζουν στο μυαλό σου. Παρακαλώ τους απανταχού σινεφίλ να μην καταδικάζουν στην αφάνεια ταινίες σαν και αυτή στα πλαίσια της κακόγουστης επιλεκτικής "κατανάλωσης" ταινιών!
Βαθμολογία 9/10
City Lights Trailer


5 σχόλια:

Unknown είπε...

Χαιρετώ την ευγένεια που σε περιβάλλει ως θεατή.

Χαιρετώ και την προσπάθεια που κατέβαλλες. Ξέρεις εσύ...

kioy είπε...

Χαιρετώ με την σειρά μου.

Όσο για την πρσπάθεια, νομίζω ότι το νόημα της λέξης εκμηδενίζεται. Όταν αυτή είναι η "αόρατη" προέκταση της θέλησης...

ΠΑΝΟΣ είπε...

Ανάθεμα αν υπάρχει καλύτερη ταινία.

kioy είπε...

Γεια σου φίλε Πάνο!
Καιρό έχεουμε να τα πούμε.
Προσωπικά δεν μπορώ να επιλέξω την καλύτερη ταινία, πιστεύω πως οι θέσεις μεταβάλλονται με τον καιρό, τις αναγνώσεις τους και την "φάση" του σινεφίλ θεατή!
Πάντως συμφωνώ χωρίς δεύτερη λέξη πως πρόκειται για πολύ μεγάλη ταινία. Πολύ μεγάλη όμως!
Πάντως απο τον μεγάλο Charles Chaplin προτιμώ το Modern Times!

dunno είπε...

αναμφιβολα η αγαπημενη μου ταινια του μεγαλου charlie.